صفحه اصلي     |     شماره جاري |
 جستجو
شیرازه : نشريه الكترونيكي علوم كتابداري،آرشیو و  اطلاع رساني سال اول - شماره ی چهارم / خرداد و تیر 1387

نوآوري در پادشل1 : پيدايش سواد اطلاعاتي در دنياي پادكستينگ2

جايا برك3 ، سونا السون 4، جودي اتكينسون5 و جوآن كامر فورد 6

كتابخانه دانشگاه كرتين7 ، دانشگاه فني كرتين ، پرت8 ، استراليا

ترجمه: مينا بشارتي

besharati3232@yahoo.com

هدف مقاله بررسي طرح آزمايشي استفاده از پادكستينگ به عنوان وسيله اي جهت فراهم سازي سواد اطلاعاتي در كتابخانه دانشگاهي مي باشد. هدف از آن ؛ بحث در فرآيند انجام و مواجه شدن با روند توسعه پادكستينگ در كتابخانه دانشگاهي كرتين است.

 برنامه ريزي / روش شناسي / رويكرد:

امكان استفاده از پادكست با توجه به نوشته ها و گرايش هاي جاري ، موجب سواد اطلاعاتي كتابخانه در كتابخانه دانشگاهي مي شود. چارچوب اصلی طرح، توليد روند پادكستينگ شامل: تجهيزات ، نرم افزار ، فيد آر.اس.اس9 ، مسائل قانوني ، هزينه و شركت كارمندان به همراه پارامترهايي كه كتابخانه دانشگاهي كرتين جهت توسعه روند طرح از آن استفاده كرده است ، مي باشد.

يافته ها:

يافته هاي مقاله نشان مي دهد كه پادكست ، روش جديد عرضه سواد اطلاعاتي به كاربران در كتابخانه
مي باشد.امكان توليد پادكستينگ با حداقل هزينه و روش ساده توليد با استفاده از تكنولو‍‍ژي جديد با حداكثر استفاده براي كتابخانه ها وجود خواهد داشت.دانلود كردن درس ها در دانشگاه كرتين بطور معمول و رو به تزايد ؛ روند پادكستينگ را به اثبات رسانده است .بيش از 9000 فايل صوتي تا آخر نوامبر 2006 دانلود شده است. كتابخانه ها با حداكثر استفاده از اين تكنولوژي فراگير، قادر خواهند بود با مشتريان ارتباط جديد و مناسبی داشته باشند.

نوآوري:

مقاله سعي در معرفي چگونگي توليد پادكستينگ براي سواد اطلاعاتي در محيط كتابخانه دانشگاهي دارد و براي ديگر كتابخانه ها نيز پيشنهاد هايي را ارائه مي نمايد.

كليد واژه ها:
فناوري ارتباط ، رسانه صوتي ؛ سواد اطلاعاتي ، كتابخانه هاي دانشگاهي ، استراليا
 

 

 

 مقدمه:
كتابخانه دانشگاهي كرتين هميشه رويكرد هاي نويني را براي ارائه خدمات فراهم مي كند و تلاش زيادي را براي استفاده از فراگير شدن فناوري ، جهت فرصت هاي آموزشي متفاوت، انجام مي دهد. براي مثال در سال 2004 از خدمات پيام كوتاه ، به عنوان خدمات پرسش وپاسخ با روش ارتباطي سريع و آسان بين دانشجويان با
كتابخانه به طور موفقيت آميز انجام گرفت. به دنبال آن ، از توانايي استفاده از پادكست جهت عرضه سواد اطلاعاتي به شيوه اي نوين و جالب توسط كارمندان كتابخانه كرتين شناسايي شد. خيلي زود بعد از يك برنامه آموزشي ، استفاده از پادكستينگ به عنوان ابزاري در فراهم آوري سواد اطلاعاتي در محيط كتابخانه دانشگاهي گسترش يافت.
دايره المعارف پيوسته بريتانيكا (2006) پادكستينگ را براي كساني كه با اين اصطلاح آشنا نيستند، اين گونه تعريف مي كند: […] نوعي رسانه شنيداري جديد […] بعد از رسانه دستي آي پاد10 تعيين شد اما محدوديت آن را ندارد. اساسا پادكستينگ سيستمي جهت ثبت فايل محتواي صوتي در وب جهان گستر است و براي مشتركان كه در كامپيوتر فايل آن را دانلود كرده باشند ، اخبار پيوسته اتوماتيك ارائه مي كند.
آدام كري11 و ديو وينر12 خالقان پادكستينگ هستند و بلاگ صوتي را به شکل نويني مطرح كرده اند.گسترش قابلیت آر.اس.اس.به گونه ای که شامل فایل هایی برای به اشتراک گذاشتن فید صوتی برای کاربران باشد،توسط وينرانجام گرفت.. كري اولين برنامه پادكستينگ "آي پادر" را براي راحتی مخاطبان جهت به اشتراك گذاشتن فيد صوتي ، ابداع كرد.(گوردان-مورنان،2005)13 ؛ بدين معني كه وقتي يك بار این کار انجام گرفت ، پادكست آخرين اطلاعات را به طور اتوماتيك پس از ارتباط با اينترنت از هر پخش كننده موسيقي ديجيتال (MP3)دانلود مي كند.از قابليت هاي پادكست ،پخش و پخش مجدد در هر مكان و زمان و هر زماني كه نياز به پخش آن باشد و بدون نياز به ارتباط با اينترنت ، پس از دريافت محتوا ازاينترنت ، يكي ديگر از ويژگي هاي بسيار با اهميت پادكست است.
 

كاربران ويژه پادكست
 
نوشته ها حاكي از آن است كه اكثريت استفاده كنندگان پادكست را دانشجويان تشكيل مي دهند: جمعيتي كه پادكست را دانلود مي كنند در يك گروه سني يكساني هستند كه شامل دانشجويان دانشگاه
مي باشند.(دوو.2006،ص.78).14
بررسي ريني و ماددن15 در مارس 2005 ، نشان دهنده آن بود كه تقريبا يك پنجم افراد 18 تا 28 ساله در آمريكا داراي پخش كننده موسيقي ديجيتال (MP3) مي باشند و نيمي از آنها پادكست را دانلود مي كنند. (www.pewinternet.org/pdfs/PIP-podcasting.pdf)معمولا دانشجويان در اين محدوده سني قرار دارند و اين نمودارها نشانگر تصوير كلي استفاده دانشجويان از پخش كننده موسيقي ديجيتال و پادكست درآمريكا مي باشد.
در حالي كه در استراليا به علت مشخص نبودن نمودار استفاده و حق مالكيت ، دليلي براي ذكر تعداد كساني كه آشنا نيستند ، وجود ندارد. به لحاظ تاريخي مشخص است كه مردم استراليا هميشه از فن آوري نوين استقبال كرده اند و درك سريعي از آنها داشته اند از جمله : تلفن همراه،كامپيوتر و استفاده از اينترنت. دفتر آمار استراليا نشان دهنده افزايش از 44 درصد در سال 1998 به 72 درصد در سال 2002 در استفاده خانواده ها از تلفن همراه مي باشد.
(www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/ProductsbyCatalogue/BD0457E70AC05ADECA2570ED0011061C?OpenDocument).
 

به طور مشابه ،به گزارش دفتر آمار استراليا مشتركان بدون خط تلفن به اينترنت در بازه زماني از مارس 2004 تا مارس 2005 ، 109 درصد افزايش داشته است.

(www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/ProductsbyCatalogue/6445F12663006B83CA
256A150079564D?OpenDocument).
بنا براين،چه كساني پادكست را به عنوان ابزار ارتباطي ،مي دانند؟ هزارها پادكست از طريق وب وجود دارد.آنها از نظر پيچيدگي داراي نوسان مي باشد از يك گفتگوي كلاس درس با پس زمينه كامل صدا و اغلب با سطوح متفاوت وضوح صدا شروع مي شود تا پيشنها دهاي حرفه اي برنامه هاي راديو ملي دفتر آمار استراليا ادامه دارد.
           
 
دانشگاه هاي بي شماري در آمريكا از آساني توليد و استفاده از پادكست بهره هاي ‍زيادي برده اند. امكان باز بيني سخنراني وجود دارد و بحث آموزش قابل ضبط و پخش مي باشد. در سال 2004 دانشگاه دوك[16] ، آي پادهاي پيش از بارگذاري را در بين دانشجويان سال اول ويلست[17] در دانشگاه ايالتي آريزونا[18] توزيع كرد و رئيس دانشگاه مرتبا پادكست هاي مورد علاقه آنها را بررسي مي كرد.(لوم،2006)[19].تعدادي از دانشگاه هاي مطرح از جمله براون،دوك و استنفورد[20] براي آزمايش توليدات پادكست از مواد درسي به كامپيوتر اپل[21] پيوسته اند(دوو،2006) و تاکید دارند كه اين فن آوري جديد در مرحله آموزش و يادگيري است.
 
 تعدادي از گسترش ها در محدوده آموزش عالي در استراليا نشان دهنده رشد فزاينده پادكست مي باشد. براي مثال دانشگاه گريفث [22] از پادكست براي حوادث و اخبار دانشگاه استفاده مي كند در صورتي كه در دانشگاه سيدني[23] از پادكست در سخنراني هاي عمومي توسط سخنران هاي صاحب نام چون كيم بيزلي[24] و روبرت فيسك[25] استفاده مي شود در دانشگاه نيو كاستل[26] پادكست را با عناوين مختلفي چون موضوع سلامتي تا آخرين فن آوري براي دانشجويان مد نظر قرار مي دهد.                                                             
                                                     
 نگاه اجمالي نشان دهنده اين مسئله است كه پادكست توسط كتابخانه ها چه در عرصه بين المللي و چه در استراليا به آسانی پذيرفته نشده است. به زودي توسط كتابخانه هاي عمومي پادكست توسعه خواهد يافت و از آن براي تبليغات اخبار كتابخانه ، خدمات بازاريابي به مشتريان كتابخانه و كتاب هاي صوتي استفاده خواهد شد . اگر چه نوآوري در كتابخانه هاي دانشگاهي بسيار كم مورد استفاده قرار مي گيرد،با اين وجود كتابخانه دانشگاه كرتين فرصتي را براي استفاده از پادكست براي بوجود آوردن سواد اطلاعاتي در زندگي روزانه يادگيرندگان تجربه كرده است و از يك چالش استقبال نموده است.
                                                
پتانسيل پادكستينگ در دانشگاه كرتين
                                                                                                      
تعداد دانشجويان دانشگاه فني كرتين در مجموع بيش از 39500 نفر مي باشند.24 در صد از اين تعداد دانشجويان بين المللي هستند و حدود 2600 نفر دانشجو مجازي هستند.   بنا بر اين   http://planning.curtin.edu.au/stats/students2005.html بطور بالقوه متوجه هدف بازاريابي بزرگي مي شويم.دانشجويان مجازي مي توانند از پادكست براي دسترسي به اطلاعات كتابخانه كه توسط كارمندان كتابخانه معرفي مي شود بدون نياز به حضور فيزيكي در كتابخانه ، استفاده نمايند و اين در صورتي است كه براي بيشتر دانشجويان مجازي ، این مسئله امر غير ممكني به نظر مي رسيد..توانايي هاي پادكست از نظر پخش مجدد براي دانشجويان بين المللي كه انگليسي زبان دوم آنها مي باشد ، بسيار مفيد است و به آنها اجازه پردازش اطلاعات با توانايي هاي خودشان را مي دهد. در حقيقت به نظرمي رسد كه برای همه دانشجويان كرتين دسترسي به اطلاعات كتابخانه از طريق پادكست امکان پذیرمي باشد.
 
 بر اساس نياز هاي دانشجويان، ملزم به بررسي پادکست شديم ، اساسا نسل حاضر هیچگونه  واهمه اي از فناوري در حال رشد با تنوع تكنولوژي اطلاعات و ارتباطات ندارد.
با وجود افزايش تعداد دانشجويان در عصر طلايي که شامل نوجوانان و بيست ساله هايي كه اولين نسل رشد يافته اين دوران مي باشند كاملا سر زنده و به لحاظ تكنولوژيكي روان هستند.بلاگ ها،آي پادها،پيام فوري،
فن آوري شبكه اي اجتماعي و وسايل الكترونيكي دستي همه به طور يك دست در زندگي روزانه آنها عجين شده است وبالطبع اين دانشجويان خواسته ها و انتظارات متفاوت نسبت به گذشتگان خود از كتابخانه ها دارند.(هنسن،2006).[27]  اين نسل مسير نيازهاي كتابخانه ها را به بسته سواد اطلاعاتي تغيير داده اند و با اينكه با تمام قوا به رقابت پرداخته نشده است ولی اذعان داريم كه پادكست ها پاسخگو كتابخانه ها می باشند.                                                                                                                  
در زمان اجراي تحقيقات به بسياري از مزيت هاي اين تكنولوژي جديد پي برديم. اولين و مهم ترين مزيت در محيط اطلاعاتي امروز، درخواست سريع اطلاعات به محض نياز به آن و صرف زمان کوتاه مي باشد به ويژه براي دانشجويان دانشگاه با برنامه هاي درسي متفاوت ، تقاضاي كار و فشار اجتماعي. به نظر مي رسد در عمر های کوتاه امروزی ،پادکست در زمان کوتاه ، استفاده های سودمندی را به همراه دارد. تكنولوژي جديد براي دانشجويان كار را آسان تر كرده است و مي توانند زمان را براي يادگيري تخصيص دهند و در ضمن دريافت اطلاعات، كارهاي ديگري نيز انجام مي دهند و به – زمان مرده – ارزش افزوده تعلق مي گيرد.دانشجويان هم زمان در حین رفت وآمد، تمرين، خوردن يا استراحت از پادكست مي توانند استفاده نمايند. گيرايي و جاذبه پادكست براي استفاده كنندگان ، به دلیل گوش كردن به فايل هاي صوتي در هر زماني كه بخواهند ، در هر جايي كه بخواهند و با هر ابزاري كه بخواهند امكان پذير مي باشد.(دي و.2006 ، ص.78)[28].پادكست به كاربران اجازه انتخاب و كنترل براي آنچه كه برايش وقت صرف مي كنند ،مي دهد.
 گيرايي و جاذبه ديگر پادكست ها قابليت حمل آن مي باشد كه اندازه آن برابر با سایز فشرده پخش كننده موسيقي ديجيتال است كه باعث پذيرش آسان آن در زندگي پر مشغله امروزه مي باشد . پخش كننده موسيقي ديجيتال نسبتا ارزان و استفاده از آن در حال افزايش و دانشجويان را قادر مي سازد از آنها به عنوان مكمل مطالعات دانشگاهي و همراه زندگي استفاده نمايند. هم چنين استفاده از پادكست بسيار آسان و به دانش فني كمي نياز دارد و حداقل شكست درفضاي تكنولوژي را داشته است و خيلي سريع زبان قابل درك براي دانشجويان شده است و از آن استفاده مي كنند. اين مسله به طور گسترده منتهي به گيرايي پادكست مي باشد كه جوانان را به راحتی با تكنولوژي و دانلود جذب مي كند.
اساسا پادكستينگ به علت روند جدید آن با زندگي دانشجويان ، یکی شده است و اين گرايش ها نقش بسيار مهمي در موفقيت اشاعه دانش دارد.
 
هدف پادكستينگ در كتابخانه ها
 
مخاطبان نهايي ما از دانشجويان سال اول دوره ليسانس بودند و هدف ما پاسخگويي به نيازهاي سواد اطلاعاتي آنها بود.  پادكست ها بايد سوالاتي را كه براي دانشجويان سال اول مطرح بود ،پاسخگو بودند و اطلاعات مفيد و جالب را براي آنها تهيه مي كردند. هم چنين پادكست ها به عنوان حامي اطلاعات ، باعث دسترسي زودتر دانشجويان به اطلاعات مي شدند،همان اطلاعاتي كه قبلا توسط كتابخانه تهيه مي گرديد.
 
هدف از طرح پادكست ، كوتاه و خلاصه گي آن بود. به اين دليل زمان زيادي صرف شد و تاكيد فراواني شد كه اطمينان حاصل شود كه متن هر پادكست داراي اين معيارها باشد و آگاه از كشمكش هاي جاري در عرصه پخش كننده هاي حرفه ای از جمله : معرفي پادكست آسان راديو ملي - اگر چه امكان بوجود آوردن پادكستي با كيفيت يكسان وجود ندارد- ولي هدف اين بود كه تا حد امكان آموزنده پر كشش و حرفه اي ساخته شود.
 
گسترش قسمتي از پادكست جديد براي دانشجوياني كه به بخش هفتگي آن بسيار وابسته بودند ، يكي از اهداف اين طرح  بود.  هدف ، توليد پادكست شيك ، مدرن و به روز بود. بنا بر اين با انجام آن كتابخانه كليشه اي را زير سوا ل برده و يك كتابخانه زنده و سر حال نمایش داده شد. سپس به ابتدا هر پادكست ، موسيقي اضافه شد و در انتها هر يك ، فرمتي از برنامه رايويي تهيه و ارائه گردید ؛ و در واقع محصولي مردم پسند و جذاب توليد شد. زمان تهيه هر پادكست بيش تر از پنج دقيقه نبوده است. اولا ، اطلاعات براي مخاطبان جذاب بود و دوما اندازه هر يك از فايل ها كوچك بوده و مشكلات دانلود را كاهش مي داد، در ضمن تعادلي بين كيفيت و اندازه فايل وجود داشت ، اگر چه تمركز دانشجويان سال اول دوره كارشناسي موجب خريد پهناي باند گران قيمت نمي شد و محدوديت ها ی زیاد نيز باعث مشكلات و سرخوردگي كاربران مي شد.
 
با اين روند شروع توليد – جزئي در هر هفته – هر هفته پادكستي توزيع مي شود و هر پادكست كاملا اطلاعات كافي مورد نظر هر مخاطب را در اختيار او قرار مي دهد و فراخواني به وب سايت كتابخانه براي اطلاعات بيشتر به پايان دوران خود رسيده است. پادكستينگ براي برنامه سواد اطلاعاتي يك ابزار مكملي محسوب
 مي شود. ما خود را آماده كمك به رفع ابهام در كتابخانه و محيطي دوستانه و قابل دسترس براي دانشجويان كه براي اطلاعات بيشتر پادكست را يك بار امتحان كنند ،كرديم. در ترم جديد ، اطلاعات اوليه اي كه دانشجويان نيازمند آن مي باشند توسط پادكست پوشش داده شد كه شامل تور صوتي از ساختمان كتابخانه اصلي و ديگر نيازها چون شماره شناسايي دانشگاه كرتين ، شماره رمز ورود اطلاعات و اطلاعاتي در مورد وام واژه. در ترم بعدی تمركزبر اطلاعات جامعي كه دانشجويان براي انجام تكليف به آن نياز داشتند ، انجام گرفت از جمله: عنوان مجله و نحوه جستجو آن ، هم چنین نكات ارزنده در مورد منابع مرجع و اند نوت[29] .
روند كامل پادكستينگ در پيوست قابل مشاهده است.
 
چگونگي توليد پادكستينگ
 
آنچه كه باعث جذابيت پادكستينگ شده است ،آساني آن مي باشد.هر كس مي تواند آن را با تجهيزاتي كه قبلا داشته و نرم افزار مجاني قابل دانلود وهم چنين آموزش كوتاه از طريق جستجوي ساده گوگل ، انجام دهد. در ذيل از هر مرحله توليد پادكستينگ به طور خلاصه نكاتي ذكر شده است.
 
تجهيزات
 
تحقيقات براي توليد فني پادكستينگ با توجه به قابل دسترس بودن آموزش زياد آن در وب فرآيند نسبتا آساني داشت. تجهيزات مورد نياز براي توليد پادكستينگ عبارتند از : كامپيوتر ، ميكروفون، نرم افزار صوتي ، موسيقي (همراه با اجازه توليد كننده براي استفاده) ، صفحه وبي كه آن را اعلام كرده باشد ، فيد پادكست و مكاني آرام براي ضبط.
 لپ تاپ به دليل قابل حمل بودن براي ضبط انتخاب شد. فضاي كارمندان در كتابخانه دانشكده كرتين باز است از اين رو به دنبال مكاني بوديم كه قطعي در ضبط وجود نداشته باشد. با كمال تعجب بايد گفت ، پيدا كردن مكاني آرام براي ضبط ، مشكل ترين مسئله اي بود كه با آن روبرو بوديم . بيشتر فضاي دانشگاه پر از صداي تهويه هوا و وسايل در حال كار، بود. نكته ديگر اينكه در همان زمان تعميرات ساختمان نيز انجام مي گرفت بنا بر اين با صداها بايد دست و پنجه نرم مي كرديم. بعد از جستجوي زياد براي ضبط ، اتاق ديداري و شنيداري كتابخانه را براي ضد صدا و آكوستيك بودن ديوارهايش ، انتخاب كرديم. بعد از ضبط ، فايل هاي صوتي را بر روي شبكه كپي كرديم و بنا بر اين امكان ويرايش و تركيب بر روي كامپيوتر وجود داشت.
 بعد از تحقيقات مختلف ، ميكروفون استاندارد كامپيوتر به جاي ميكروفون گران تر با كيفيت بالاتر انتخاب شد.در ابتدا اميد داشتيم كه از يك گوشي ميكروفون استفاده شود تا خواننده براي يكنواختي صدايش به مکان ميكروفون توجه نكند. اگر چه تحقيقات بر روي ميكروفون هاي فني با كيفيت ما را با مشكلات هماهنگي و تناسب صدا مواجه كرد و علت آن مسدود كردن ميكروفون "تراز شده " بر روي كارت صدا " غير هم تراز " در كامپيوترهاي شخصي بود كه باعث ايجاد صدا مي شد. ما به اين مسئله پي برديم كه يك بار بايد فايل هاي صوتی را به فايل هاي موسيقي ديجيتالي تبديل كرده و سپس آن را روي آي پادها دانلود كرد و در نتيجه اختلاف بين ميكروفون خوب با میکروفون ارزان به حداقل مي رسد.در ابتدا توجه زيادي بر روي تنظيم سطوح صدا به صورت صحيح و قرار گرفتن فاصله منطقي از ميكروفون انجام گرفت. اگر خواننده در طول ضبط كمي جلو و عقب رفته بود ، سطوح صداي ضبط شده به طور قابل ملاحظه اي با يكديگر تفاوت داشت. اين حداقل مشكلات با ميكروفون با كيفيت بهتر بود. در ثاني ميكروفون هاي ارزان قيمت تمايل زيادي به "pop" داشتند ، بدين معني كه صداها روي حروف بي صداي خشن "p" تحريف مي شد ولي اين مشكل با چرخش ميكروفون بر روي زوايا در طول ضبط كاهش پيدا مي كرد و با استفاده از آي پاد گوشي ، چاره موقتي براي "p" وجود داشت كه خيلي خوب عمل مي كرد.
 

 
نرم افزار
 
توصيه اداره اطلاعات فني كتابخانه دانشگاه كرتين استفاده از نرم افزار صوتي "Audacity" است. دلايل استفاده از اين نرم افزار ، استفاده آسان و كارآمد و توانايي انجام رفع نيازها بود. ويژگي ديگر آن نداشتن هزينه براي كتابخانه مي باشد و دانلود آن از وب به صورت رايگان است. كارد كردهاي نرم افزار به طورحد سی انجام نگرفت بلكه براي درك کارکرد آن زماني مصروف گرديد.
 
موارد قانوني
 
 در هر پخش برنامه موارد حقوقي آن بايد در نظر گرفته شود. در اين فرآيند، درک راهنماي حقوقي پادكست پيوسته بسیار مفید بود. اين حقوق در http://wiki.creativecommons.org/Podcasting_Legal_Guide وجود دارد.موضوع اصلي در پادكستينگ ، پذيرفتن قانون حق مولف موسيقي است كه از آن در برنامه استفاده مي شود. به دليل کمبود وقت و نداشتن منابع موسيقي ، همه جا به دنبال انتخاب قطعات موسيقي بوديم. يك انتخاب قابل دسترسي براي ما ، استفاده از موسيقي تحت نظر حقوق آفريننده موسيقي بود. حقوق آ فريننده به وسيله حق مولف مالك كه معمولا خالق اثر است قابل دسترسي مي باشد.اين اجازه نشان دهنده آن است كه منابع براي هدف غير تجاري در صورتي قابل استفاده است كه پديدآورنده اجازه استفاده آن را داده باشد. بعضي مواقع آنها شرايط خاصي دارند مانند اين كه قطعات به طور كامل و يا فقط براي نمونه استفاده شود. اطلاعات بيشترقابل دسترسي در http://creativecommons.org/ است. اين آدرس تعدادي از سايت هاي موسيقي تحت نظر حقوقي در وب است كه هم قابل دسترسي جهت دانلود و يا تحت شرايطي ، قابل استفاده است. بعد از بررسي امكانات و آزمايش انواع موسيقي هاي مختلف ، موسيقي از سايت Creative Commons music كه به نام CCMixter است ، انتخاب گرديد و درhttp://ccmixter.org/ قابل دسترسي است. موسيقي انتخابي “chill out” در توليد پادكست امروزي و مد روز از اهداف ما و مورد نياز دانشجويان مي باشد.لازمه پذيرفتن حقوقCreative Commons مستلزم در نظر گرفتن اعتباري براي تهيه كننده آن موسيقي در انتهاي هر پادكست مي باشد.
 
فيد آر.اس.اس
 
يكي از بزرگترين نقاط قوت پادكست ها توانايي توليد فيد آر.اس.اس كه قادر مي سازد مطا لب جديد را به صورت اتوماتيك در پخش كننده موسيقي ديجيتال دانلود كند و باعث كاهش هرزنامه و افزايش اثر بخشي و استفاده مي باشد.اساسا ، فيد پادكست همان فيد آر.اس.اس. با كمي برنامه اضافه مي باشد. براي توليد آنچه كه مورد نياز است بايد از روايت دوم ((version 2. آر.اس.اس. و بر چسب "ضميمه " براي فايل MP3 استفاده كرد. با وجود قابل استفاده بودن مولدين آر.اس.اس. بر روي وب جهت توليد فيد آر.اس.اس. توسط همگان ، در زمان شروع طرح ، كسي قادر به توليد فيد پادكست نبود.در زمان كوتاه تصميم گرفته شد که فيد توليد شود. در اين فرآيند مشكل زيادي وجود داشت و با اين حقيقت كهXML شناخته شده نبود اما اجرا آن انجام می گرفت. فيد آر.اس.اس. را كه قبلا در بلاگ كتابخانه استفاده شده بود ، با تغيير در جزئيات و اضافه كردن بر نامه هاي پيوست براي فيد پادكست سازگارشد.  مزيت توليد فيد توسط خودمان باعث آگاهي ما نسبت به كاركردهاي آن بود و بنا بر اين اگر زماني با مشكلي مواجه مي شوديم به راحتي آنها را سرويس مي كرديم.
 
ارتقاء
 
يك صفحه پادكست در جهت حمايت روند پادكستينگ ، در وب سايت كتابخانه ايجا د شد. سعي شد كه دانشجويان با اين صفحه آشنا شوند و پيوندهايي از توليدات پيوسته جديد با اين صفحه بر قرارگردد واین موارد از اهداف دانشجويان جديد بود.پادكست ها هم چنين از طريق اخبار و بلاگ كتابخانه حمايت مي شود. کاربرد آمار پادکست نشان دهنده افزایش پیوسته در جریان یک سال از حدود 100 فایل صوتی دانلود شده در فوریه به بیش از 180 فایل دانلود شده در اکتبر می باشد. در جدول یک نمای کلی استفاده آن به صورت آماری نشان داده شده است.
رقابت بی وقفه ای برای تقویت طرح بدین صورت آغاز شد که ا ز مراجعین ، عنوان های پیشنهادی برای تکمیل پادکست خواسته شد. پنج جایزه ا ز کارت های آی تونز[30] را برای بهترین نظر ، پیشنهاد کرديم. نموداری در صفحه خانگی برای تشویق رقابت و پاسخ ها بوجود آمد. فقط یازده پیشنهاد از دانشجویانی که بطور فزاینده از پادکست استفاده می کردند ، دریافت گردید و هم چنين بیشترین دانلود نیز از نیمه اول ماه می تا ا نتهای ماه آوریل بود.
 
هزینه و شرکت کارمندان
 
پادکستینگ نسبتا رسانه ارزانی است. معمولا تجهیزات و نرم افزار مورد نیاز آن از مواردی است که قبلا کتابخانه آن را تهیه نموده و یا بطور ارزان در بعضی شرایط رایگان قابل تهیه می باشد. هزینه اصلی ، زمان کارمندان بود که برای دریافت جزئیات محتوای پادکست و جنبه های فنی طرح صرف گردید.چند نفر از کارمندان برای پشتیبانی فنی از پادکست ، آن را ضبط و تولید کردند. اگر چه یک بار پارامتر ها و مسائل فنی روشن شده بود ولی برای ضبط و تولید پادکست ها وقت زیادی وجود ندا شت و ا ین قسمت طرح باید به سرعت انجام می گرفت.خیلی سریع مشخص شد که چه قدر سریع و آسان پادکست تولید و ا ز یکدیگر جدا می شوند و این جهش سریع ، قسمتی از جاذبه قوی استفاده از این تکنولوژی می باشد.
 
نتیجه
 
به انتهای اولین سال استفاده از پادکست رسیده و از حاصل آن بسیار خوشحال هستیم. آمار، سطح استفاده بسیار بالا را نشان می دهد و استفاده فزاینده از پادکست وجود دارد.در تابستان ، پادکست گسترش خوبي داشته و در حال بررسی طرحي درسال 2007 هستیم.
بطور خلاصه ، استفاده از روش پخش جدید و عامه پسند پادکست در ارائه سواد اطلاعاتی جهت حفظ دانشجویان در ارتباط با محیط کتابخانه و اطلاعات بسیار مفید خواهد بود. فرآیند تولید پادکستینگ تجربه لذت بخش و ارزشمندی است و هوشمندانه به دنبال چنین رشد جدید و نو ظهورهستیم و امکان موجبات نوآوری بیشتری وجود دارد.امید است در نوشتن و ضبط فرآیند ها ، بیشتر کارمندان کتابخانه دخیل باشند و از دانش و تجربیات آنها استفاده گردد. انتظار می رود همان گونه كه كتابخانه رشد مي يابد ، پادکست نيز رشد خوبی داشته باشد و شاهد شکل گیری رشد پادکست نیز باشیم. در ماهیت طرح پادکستینگ ، موفقیت سواد اطلاعاتی در دنیای پادکست آشکار گردید و به نوآوری در پادشل دست یافتيم.
     
                                                               References

 Campbell, G. (2005), "There's something in the air: podcasting in education", Educause Review, available at: www.educause.edu/ir/library/pdf/erm0561.pdf, Vol. 40 No.6, pp.32-46.

  

[1] .Podshell

[2] .Podcasting

[3] .Jaya Berk

[4] .Sonja Olsen

[5] .Jody Atkinson

[6] .Joanne Comerford

[7] .Curtin University Library

[8] .Pert

[9] .RSS feed (Really Simple Syndication) feed

[10] iPod

[11] .Adam Curry

[12] .Dave Winner

[13] .Gordan- Murnane,2005

[14] .DeVoe,2006,P.78

[15] .Rainie and Madden

[16] .Duke

[17] .Whilst

[18] .Arizona State University

[19] Lume,2006

[20] Brown,Duke,Stanford

[21] .Apple Computer

[22] .Griffith University

[23] .Sydney

[24] .Kim Beazley

[25] .Robert Fisk

[26] .Newcastle

[27] .Hansen,2006

[28] .DeVoe,2006.p.78

[29] .EndNote

[30] .iTunes

 

Appendix
Curtin Library podcasts – semester 1
0-week – February 20 2006 – Library Audio Tour
Are you new to Curtin University or just not sure where to find things in the Library? Download our Audio Tour and accompanying map and spend 20 minutes finding out about Curtin Library.
Week 1 – February 27 2006 – ID Number and Password
You probably know that your Curtin ID number and password will give you access to things like OASIS and WebCT or Blackboard, but did you know that your Curtin ID number and password will give you access to all kinds of useful stuff in the Library too?
Week 2 – March 6 2006 – Borrowing
This week, five useful tips on borrowing items from Curtin Library.
Week 3 – March 13 2006 – Off Campus Library Services
Are you studying externally and living more than 40 km from a Curtin campus? The library has extra services to help you get the resources you need - listen to this week's podcast to find out more!
Week 4 – March 20 2006 – Ways to Contact Us
Need help finding information or just want to make comment about the library? This week's podcast tells you the different ways you can contact us.
Week 5 – March 27 2006 – Databases
What are Library databases and why do you need them? Listen to this week's podcast to find out!
Week 6 – April 3 2006 – Gecko
Tips on using Gecko, the Library's database portal.
Week 7 – April 11 2006 – Referencing
Handy hints to help you with your referencing.
Week 8 – April 19 2006 – EndNote
Tips to get you started with EndNote.
Week 9 – April 24 2006 – Web Searching
Five effective internet search tips
Week 10 – May 1 2006 – Frequently Asked Questions
Did you know that you can borrow movies and novels from Curtin library? Listen in for these and more interesting tips!
Week 11 – May 8 2006 – Handy Reference Resources
Tips for handy reference resources on the Curtin Library web page, from currency or measurement conversion tools to news sources, statistics and country information.
Week 12 – May 15 2006 – Hansard, Bills and Acts
During the course of your study you may find that you need to find an act of Parliament or check a regulation. This week's podcast outlines bills, acts and Hansard reports to give you and understanding of how they work.
Week 13 – May 22 2006 – View-it Tutorials
Don't have time to attend a library class, or forgotten some of the functions of EndNote? Why not use Curtin Library's View-it tutorials for a quick lesson.
Week 14 – May 29 2006 – Exams
Feeling stressed about your exams? Listen to this week's podcast for tips on how the library can help you prepare.
Semester 2
Week 1 – July 31 2006 – Best Resources on the Library Webpage
Listen in to our podcast to discover the best resources available through the Curtin Library web site!
Week 2 – August 7 2006 – Business Resources
Useful resources for business students.
Week 3 – August 14 2006 – Health Resources
Check out this week's podcast for great resources for Health Sciences.
Week 4 – August 21 2006 – Humanities Resources
Are you a humanities student? Here are some great resources for you!
Week 5 – August 28 2006 – Science, Engineering and Computing Resources
Check out this weeks' podcast for some great resources for Science, Engineering and Computing students.
Week 6 – September 4 2006 – Resources and Environment Resources
This week's podcast covers useful resources for students in the division of Resources and Environment.
Week 7 – September 11 2006 – Access Problems
Problems with access to databases. Why things sometimes go wrong and what you can do about it.
Week 8 – September 18 2006 – Keeping Up to Date
This weeks podcast looks at some of the ways you can keep up to date in your research area.
Week 9 – September 25 2006 – Library Etiquette
Have you ever wondered why the Library has some of our rules? Check out this weeks podcast to find the answers.
Week 10 – October 2 2006 – Wireless Access
Do you use your own laptop or handheld computer at Curtin? Listen to this week's podcast for tips on accessing the wireless network.
Week 11 – October 9 2006 – Evaluating Resources
Check out this week's podcast information on how you can evaluate the quality of the resources you are using for your assignments.
Week 12 – October 16 2006 – Library vs Google
Want to get better marks for your assignments? Want to spend less time looking for information? Check out this week's podcast to find out how.
Week 13 – October 23 2006 – Statistics
Needs statistics for your assignments? Check out this week's podcast for how to find them.
Week 14 – October 30 – Reference Services
So what are Reference Services? Listen to this week's podcast to find out how your library can help you.
Summer series – book reviews
November 27 2006 – Book Review – Old Fremantle
John Dowson, Old Fremantle: Photographs 1950-1950, UWA Press, 2004.
December 4 2006 – Book Review – Monstrous Regiment
Terry Pratchett, Monstrous Regiment, Harper Collins, 2003.
December 11 2006 – Book Review – The Secret Life of Bees
Sue Monk-Kidd, The Secret Life of Bees, Penguin, 2003.



هرگونه برداشت با ذکر مأخذ مجاز است. نظرات نویسندگان لزوما" نظر شیرازه نیست.